Welkom op ons blog over onze dagelijkse beslommeringen in Spanje


Welkom op ons blog over onze dagelijkse beslommeringen in Spanje. Wij zijn Fien en Aart en wonen sinds 2007 met veel plezier op de campo in het zuiden van de Costa Blanca. Genietend van het klimaat, de ruimte, de rust, het levenstempo, onze hondjes en vogeltjes en van elkaar. Kijk gerust rond in deze blog en reacties zijn altijd welkom.

donderdag 30 juni 2011

Bijeneter

Vandaag was het een overwegend bewolkte dag. Met een windje erbij werd het 28,2 graden.

In een wal van 2,5 meter hoog op het terrein van Jaap en Alie nestelt een koppel bijeneters. Hun roep klinkt als een onderdeel van het zangrepertoire van de merel. De bijeneter lijkt echter voor geen meter op een merel, maar meer op een ijsvogel. Vanaf de veranda bij Jaap en Alie zie je het koppel af en aan vliegen, hetgeen doorgaans duidt op het hebben van een nest jongen. Ik wilde deze prachtige vogel wel eens op de foto zetten en ben vanochtend ruim een uur in de buurt van de nestingang gaan zitten met mijn camera in de aanslag. Nu ben ik niet in het gelukkige bezit van een hele goede telelens. Nee, ik moet het doen met een middelmatige 300 mm Tamronlens. Dus ik moest wel een beetje in de buurt van de nestingang blijven om een herkenbare vogel op de foto te krijgen. Maar kennelijk bleef ik toch te dichtbij, want in het hele uur heeft de bijeneter zich niet laten zien of horen. Het enige wat ik op de foto kreeg was de ingang van hun nest. Toen ik even later weer op de veranda was, kwamen ze weer aanvliegen en ik kreeg de indruk dat zij mij uitlachten met hun roep.

Als je mooie foto's van de bijeneter wil zien klik dan hier op de blog van Wout

5 opmerkingen:

  1. Aart, het is soms moeilijk om de goede ingang te vinden. Als er meerdere gangen zijn hoeven ze niet allemaal bezet te zijn. Vaak kun je aan de uitwerpselen en de uitgebraakte schilden van insecten zien in welke gang ze zitten. Als je te dichtbij komt zitten ze in de buurt op elektriciteitsmasten of kabels te wachten tot je weg bent.
    Hartelijke groet, Wout

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben ff gaan 'goegelen'
    Wat een prachtige vogel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze foto is anders ook niet slecht hoor. Ik heb ook even op Google gekeken en inderdaad. Prachtige vogel. Ruilen voor een Deventerse mus? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Wim en Anne,
    Jullie hadden ook gewoon even bij Wout kunnen kijken hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik hoorde vanmiddag van Jan (Klus) die bij ons bezig is, dat we er ook een in de tuin hebben. Ben erg benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen